Polska w Unii Europejskiej oraz Fundusze UE 2014-2020
Polska od 2004 roku jest członkiem Unii Europejskiej, co wiąże się z licznymi możliwościami pozyskania środków finansowych, również na działalność przedsiębiorstw. Istotną rolę w dystrybucji środków odgrywa Samorząd Województwa Wielkopolskiego, który poprzez Wojewódzki Regionalny Program Operacyjny (WRPO) dofinansowuje liczne projekty, mające korzystny wpływ na rozwój gospodarczy regionu.
Wielkopolski Regionalny Program Operacyjny na lata 2014 – 2020 finansowany jest z dwóch źródeł: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Dofinansowaniu ze środków unijnych towarzyszyć może dofinansowanie pochodzące z budżetu państwa lub budżetu samorządu województwa. W trakcie realizacji programu zaangażowane zostaną dodatkowo środki wnoszone przez podmioty realizujące projekty.
Udział poszczególnych źródeł finansowania w programie dla Województwa Wielkopolskiego przedstawia się następująco:
- Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 61%
- Europejski Fundusz Społeczny: 24%
- Wkład krajowy z budżetu państwa: 15%
Na poziomie krajowym dostępne są następujące programy operacyjne:
- Program Infrastruktura i Środowisko
- Program Inteligentny Rozwój,
- Program Wiedza Edukacja Rozwój,
- Program Polska Cyfrowa,
- Program Polska Wschodnia,
- Program Pomoc Techniczna.
Ponadto w Polsce realizowany jest Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (8,5 mld euro) oraz Program Rybactwo i Morze.
Więcej informacji:
www.wrpo.wielkopolskie.pl
www.funduszeeuropejskie.gov.pl
www.mr.gov.pl
Instytucje udzielające wsparcia w ramach funduszy unijnych
Środki unijne mogą być dla przedsiębiorców wyraźnym wsparciem ułatwiającym rozwój i osiąganie wyznaczonych celów. Jednak kluczem do absorbcji jest umiejętność odnalezienia się w gąszczu programów, z których skorzystać można realizując konkretne działania. W tym celu bardzo pomocne są funkcjonujące w Wielkopolsce Punkty Informacyjne Funduszy Europejskich (http://www.wrpo.wielkopolskie.pl/punkty-informacyjne), które dokładnie doradzą z jakich źródeł
i programów wesprzeć można działania bieżące i na co zwrócić szczególną uwagę podczas przygotowywania wniosku.
Kredyty, pożyczki, leasing – kolejne źródło finansowania
Kredyty i pożyczki należą do popularnych instrumentów finansowania działalności bieżącej przedsiębiorstw. Chociaż obie formuły są do siebie zbliżone, to różnią się przede wszystkim źródłem pochodzenia oraz formą prawną związaną z ich udzielaniem i obsługą.
Kredyty, regulowane Prawem bankowym, można podzielić na m.in.:
- kredyt obrotowy – przeznaczany na dofinansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa,
- kredyt inwestycyjny – udzielany na sfinansowanie inwestycji,
- kredyt hipoteczny – przeznaczany najczęściej na dofinansowanie działalności firmy, np. na zakup, remont, oraz modernizacje budynku.
Pożyczki, regulowane przepisami kodeksu cywilnego, mogą mieć charakter obrotowy (wspierający działalność bieżącą firmy) oraz inwestycyjny (mający na celu długofalowy rozwój przedsiębiorstwa). W Wielkopolsce dobrym źródłem pozyskania pożyczek jest Wielkopolska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (www.warp.org.pl), której instrumenty finansowe, pochodzące ze środków własnych Agencji oraz Inicjatywy Komisji Europejskiej JEREMIE, wsparły już wiele przedsiębiorstw.
Inną formą wsparcia działań przedsiębiorców jest leasing. W ramach leasingu jedna ze stron umowy przekazuje drugiej stronie prawo do korzystania z określonej rzeczy na uzgodniony w umowie leasingu okres, w zamian za ustalone raty leasingowe. W prawie polskim formułę tę reguluje kodeks cywilny. Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje leasingu – leasing finansowy (kapitałowy) oraz leasing operacyjny (usługowy). Tego rodzaju produkt jest powszechnie dostępny w naszym regionie, oferowany przez specjalistyczne firmy i banki.
Źródła dalszych informacji: www.mf.gov.pl.
Pomoc publiczna
Prawo pomocy publicznej określa zasady udziału państwa w działalności przedsiębiorców. Pomoc państwowa może być kierowana do określonych sektorów, regionów czy podmiotów gospodarczych, jak również związana jest z realizacją określonych celów gospodarczych.
Do najbardziej typowych form pomocy państwa można zaliczyć:
- dotacje pieniężne, rzeczowe, pożyczki i kredyty (np. udzielanie kredytów o niższym od rynkowego oprocentowaniu, gdzie różnicę pokrywa się ze środków państwa),
- gwarancje i poręczenia Skarbu Państwa ze skutkami budżetowymi,
- preferencje podatkowe (zwolnienia i ulgi podatkowe, redukcje stopy podatku, odroczenie terminu płatności lub umorzenia),
- instrumenty kapitałowe (np. zakup akcji lub udziałów w kapitale przedsiębiorstwa ze środków państwa),
- obniżenie opłat z tytułu należności na cele ochrony środowiska lub zamówień państwowych itp.
Państwa członkowskie UE mogą udzielać tego rodzaju pomocy publicznej w tych regionach, w których poziom życia jest niski lub w regionach, w których istnieje stan niedostatecznego zatrudnienia. O jej wysokości decyduje mapa pomocy regionalnej tworzona dla wszystkich regionów Unii Europejskiej. Całe terytorium Polski kwalifikuje się do otrzymywania tego rodzaju pomocy, jednak o różnej intensywności dla różnych regionów kraju. Maksymalna intensywność pomocy regionalnej, obliczanej jako stosunek wartości pomocy regionalnej, wyrażonej w tzw. ekwiwalencie dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia tą pomocą, wynosi w Wielkopolsce 25%. Maksymalna intensywność pomocy regionalnej udzielanej małym lub średnim przedsiębiorstwom (z wyłączeniem nowych inwestycji o kosztach kwalifikowanych przekraczających 50 mln euro), podwyższa się o 20 punktów procentowych brutto dla małych oraz 10 punktów procentowych brutto dla średnich przedsiębiorstw w stosunku do maksymalnej intensywności dla województwa. Więcej informacji na stronach internetowych:
www.paiz.gov.pl
www.mr.gov.pl
www.parp.gov.pl