Przygotowanie inwestycji – pozwolenia
Nabycie nieruchomości z zamiarem przeznaczenia jej pod planowaną inwestycję wymaga uprzedniego sprawdzenia kilku istotnych informacji, w tym przede wszystkim należy:
- sprawdzić, czy nieruchomość jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, dalej zwanym „planem miejscowym”,
- ustalić, czy nieruchomość, na której ma powstać inwestycja, jest przeznaczona do użytku:
- rolnego,
- przemysłowego,
- budowlanego,
- ustalić, czy zbywca nieruchomości ma do niej tytuł prawny oraz czy innym podmiotom
w szczególności państwowym lub samorządowym, nie przysługuje prawo pierwokupu lub inne uprawnienia bądź roszczenia w stosunku do nabywanej nieruchomości.
Zakładając, że nieruchomość ma przejrzysty stan prawny i zgodnie z przepisami może być przeznaczona pod przewidywany rodzaj inwestycji, można rozpocząć proces budowlany.
W jego toku wymagane jest uzyskanie ostatecznej decyzji o pozwoleniu na budowę, wydawanej
w oparciu o przepisy prawa budowlanego oraz postępowania administracyjnego.
Decyzja o pozwoleniu na budowę może być wydana:
- bezpośrednio w oparciu o postanowienia planu miejscowego,
- jeżeli taki plan nie obowiązuje, na podstawie decyzji o warunkach zabudowy w okresie jej ważności.
Istotnym elementem warunkującym proces uzyskania pozwolenia na budowę jest nabycie decyzji
o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (w skrócie decyzja środowiskowa). Jest to obowiązkowa decyzja administracyjna wydawana przez odpowiedni urząd gminy
i stanowić może element dalszego procesu uzyskiwania pozwoleń administracyjnych na realizację przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, czyli Oceny Oddziaływania na Środowisko.
W wypadku braku planu miejscowego, do czasu uchwalenia przez właściwe organy planów, inwestorzy są zmuszeni uzyskać decyzję o warunkach zabudowy („WZ”), będącą niezbędnym warunkiem ubiegania się o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę. Inwestor składa stosowny wniosek o wydanie decyzji
o warunkach zabudowy do właściwego ze względu na położenie terenu organu:
- wójta, burmistrza albo prezydenta miasta,
- wojewody – w odniesieniu do terenów zamkniętych w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego,
- wójta, burmistrza lub prezydenta – na obszarze właściwości którego znajduje się większa część terenu inwestycji – w przypadku inwestycji wykraczających poza obszar jednej gminy.
Roboty budowlane można co do zasady rozpocząć jedynie na podstawie ostatecznej, niezaskarżalnej decyzji o pozwoleniu na budowę wydanej przez właściwy organ – starostę (prezydenta miasta) albo wojewodę.
Prawidłowe zakończenie procesu budowlanego wymaga również, w przypadkach przewidzianych w prawie budowlanym, uzyskania pozwolenia na użytkowanie obiektu. Niekiedy również, ze względu na charakter inwestycji, jej nietypowe usytuowanie lub inne specyficzne właściwości – mogą być wymagane dodatkowe decyzje poprzedzające prawidłowe rozpoczęcie bądź zakończenie inwestycji.
Szczegółowe informacje na stronie:
https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000290